Historie
Vi har vores informationer fra skibsdagbogen og samtaler med personer som har/har haft relationer til skibet.
Flere skibe blev bygget hos Andreas Olsen, der var en bonde i KIKHAVN på nordkysten af Sjælland. Han var bådebygger om vinteren og bonde om sommeren.
I sommeren 1906 blev sognets heste samlet og ‘Haabet’ blev trukket gennem klitterne og over den daværende forstrand og ud i Kattegat.
‘Haabet’ blev overdraget til fiskeskipper Chr. Petersen i Hundested, som drev fiskeri i nogle år.
Ved opstarten af sommerhusbyggeri i Odsherred blev der et behov for færgefart mellem Hundested og Rørvig. ‘Haabet’ var den første færge på denne overfart og påbegyndte sejladsen i 1916. Skibet var udstyret med kun én mast og ingen maskine. I tilsynsbogen er der givet tilladelse til overfart af 60 personer og ingen kreaturer. Fartplanen har været præget af en vis tilfældighed, idet vejr og vind var afgørende for gennemførelsen af sejladsen. Efter kun et år blev der installeret en mindre motor på 7 Hk - i øvrigt af fabrikatet HOLBÆK.
Trafikmængden på overfarten øgedes og behovet for overførsel af automobiler blev aktuel, hvorfor ‘Haabet’ blev afløst af det færgeselskab, som den dag idag besejler farvandet.
‘Haabet’ blev derefter anvendt til kvase, altså en opkøber af friske fisk på fiskepladserne. Senere blev skibet anvendt til opkøb af friske grøntsager på de mindre øer som derefter blev sejlet til Nyhavn og solgt over rælingen.
Før anden verdenskrig blev skibet købt af N.P. Vinding, proviantforsyning i København og anvendt til at sejle friske forsyninger af fødevare og andre fornødenheder til de gennemsejlende større skibe i Øresund.
Under krigen blev ‘Haabet’ beslaglagt af den tyske marine og anvendt som forsyningsskib til de tyske krigsskibe i danske farvande. Ved tilbageleveringen opstod mange vanskeligheder, idet statens tilsynsfører ikke var helt enig med skipper om omfanget af de af tyskerne påførte skader (ville skipper have flere penge?). En lang tvist er beskrevet i Tilsynsbogen.
Den 2. september 1946 blev ‘Haabet’ påsejlet af havnerundfarten og sank i Nyhavn. Skibet blev bjærget og bragt på bedding på Refshaleøen for udbedring af skaderne.
I begyndelsen af 60’erne blev ‘Haabet’ solgt til havnefogeden i Helsingør. Af ukendte årsager vedligeholdt han ikke ‘Haabet’.
Erik Johansen, der var stifter og indehaver af virksomheden Woodline i Odsherred, købte ‘Haabet’ i 1966. Erik Johansen var træmand om en hals og ‘Haabet’ har under hans ejerskab undergået mange forandringer.
I juni 1974 sank Haabet i Havnsø. Det skete under arbejdet med at skifte motor fra en Tuxham til en Grenå motor på 45 Hk. Efter den gamle motor var taget ud og sat i land sank båden. Årsagen til forliset skyldtes en hævert der vendte forkert, og i løbet af natten fyldte ‘Haabet’ med havnevand. Båden blev hævet af lokal skipper og sat i stand – nu med en Grenå motor.
I september 1974 fik ‘Haabet’ et nyt styrehus, som blev monteret i Havnsø.
Den 23. december 1976 ankommer ‘Haabet’ til Hvalpsund for en række ændringer, der skulle forbedre sejlegenskaberne, bl.a. en krydserkæk. Bådebygger Aksel Rasmussen forestod ændringerne. På sejladsen tilbage til Sjælland sejlede Haabet fast i den opståede grødis i Limfjorden og eneste proviant var øl og petroleum. En kold og frysende tur for besætningen.
Rigger Claus Nielsen fra Gilleleje har stået for ny stormast og mesan.
I maj 1986 fik ‘Haabet’ igen ny motor – denne gang en Hundestedmotor på 78 Hk. Det var den sidste 2 cylindret motor fra Hundested Motorfabrik og prisen for motoren alene var: 265.000 kr.
Familien Johansen foretog en række sejladser i det jyske og enkelte fynske havne.
‘Haabet’s’ 100 års jubilæum i 2006 blev fejret med sejlads i Isefjorden og efterfølgende champagne med hummer.
I oktober 2008 overtager familien Kløve ‘Haabet’ i Rørvig havn.
Der sejles sommerture i ferierne. Visit i havne fra Frederikshavn i nord gennem Limfjorden (Limfjorden Rundt) og Mariager fjord med Hobro inderst i fjorden og oplevet den smukke indsejling.
Der er sejlet rundt om Fyn, besøgt Sønderborg og de fynske havne. Sejlet i Øresund og den skønne Isefjord med destination Roskilde (Vikingeskibshavnen).
Besøgte en sommer Fregathavnen i Ebeltoft. Hvor ‘Haabet’ altid har været meget velkommen.
Fælles for ophold i de gamle havne er publikums glæde over velholdt træskibsarbejde og vellyd fra en gammel Hundested motor og selvfølgelig ”snak” med besætningen.
‘Haabet’ sank også for familien Kløve i november 2009.
Skibet havde været på bedding på Sjællands Odde og var vendt tilbage til Rørvig, hvor den blev fortøjet ved Kongemolen. I løbet af natten faldt vandstanden voldsomt - mere end en meter, hvilket betød at fortøjningen sprang og skibet blev ”smidt” over mod en læmole og sank. Haabet blev hævet med hjælp af en stor BMS-kran, og slæbt til Hundested af slæbebåden Buller fra Hundested, for reparation. Båden blev erklæret totalskadet. Haabet blev søsat igen sommeren efter. Resten af sommeren 2010 stod på ny indvendig aptering.
Også familien Kløve har skiftet stormast og mesan, det blev foretaget af bådebygger Finn Henriksen Sjællands Odde.
På et togt mod Rostock i 2017, for at deltage i HanseSail, besluttede besætningen at sejle retur til Dragør, da ‘Haabet’ tog mere vand ind end besætningen vurderede forsvarligt, at sejle videre med. Det blev til en vinter på bedding i Dragør, hvor ‘Haabet’ fik ny stævn – prisen var 450.000 kr.
I 2014 skulle Rørvig havn renoveres og ‘Haabet’ fik en midlertidig plads i Nykøbing Sjælland havn. På dette tidspunkt var der etableret et nyt havnemiljø i Holbæk Gammel Havn. Det virkede tiltrækkende og ‘Haabet’ fik en aftale om plads ved bolværket. Og der har ‘Haabet’ gennem mange år ligget blandt andre ligesindede træbåde og nydt samværet og den megen snak på kajkanten.
